Uw slaap is belangrijk voor ons!

Matratzencheck24, LLC Logo
Beste matras voor zijslapers

De beste matrassen voor zijslapers

Letztes Update am: 23.08.2019

Wat is het beste matras voor zijslapers? De meeste mensen slapen op hun rug of op hun zij. De zijslapers hebben het voordeel boven de rugslapers dat de kans op snurken kleiner is. Deze hebben echter vaker te maken met rug-, heup- en nekpijn als ze het verkeerde matras hebben gekozen. 

Ons team van Matrassencheck heeft voor u de belangrijkste punten uitgewerkt waarop u moet letten bij de volgende keer dat u een matras als zijslaper koopt. Daarnaast hebben we een classificatie gemaakt, welke matrassen het meest geschikt zijn. 

Beste matras voor zijslapers

Top 3 matrassen voor zijslapers:

Stabiliteit & Ondersteuning

Het ideale matras voor zijslapers heeft een goede tot zeer goede stabiliteit / ondersteuning. De stabiliteit moet niet worden verward met de mate van hardheid of met het slaapgevoel. Een zacht matras kan net zo goed of zelfs stabieler zijn dan een hard matras. 

Het gevaar met een ongeschikte matras voor zijslapers is dat de wervelkolom niet goed uitgelijnd is. Dit moet in ieder geval worden vermeden, zodat u geen pijn in de nek en rug krijgt. Uw matras moet daarom niet te hard of te zacht zijn. Bij het kiezen hangt dit natuurlijk af van uw lichaamsgewicht. U moet niet te veel in het matras zinken, omdat uw wervelkolom anders niet in de normale positie ligt en scheef wordt. 

beste matras voor zijslaper

Goede ondersteuning voor het matras van een zijslaper is belangrijk omdat de exacte slaaphouding van een zijslaper elke nacht kan veranderen. Soms slaapt u als een zijslaper met uw benen gebogen, soms niet. Soms is slechts één been gebogen. Uw matras moet u in elke positie goed ondersteunen, zodat uw wervelkolom in een gezonde lijn blijft. Een lichte zinking op bepaalde plaatsen en een speciale ondersteuning en ophanging op andere plaatsen is erg belangrijk. Om dit te bereiken, zijn speciale ligvlakken, zoals de 7-ergonomische lig-zones, nuttig. Deze indeling zorgt ervoor dat het hoofd beter wordt ondersteund en de zijslaper iets meer in het matras zakt in het gebied rond de schouders en de nek. Dit zorgt dat uw ruggengraat in de normale vorm blijft. 

Bovendien moet het matras van een zijslaper een hoge puntelasticiteit hebben en een goede vermindering van de drukpunten. Dit zorgt voor een aangename nachtrust zonder fysiek ongemak. 

Vermijd: Bekkenrotatie

Een probleem dat zijslapers vaak hebben, is de bekkenrotatie. Dit is het gevolg van de verplaatsing van de rugspieren en de lumbale wervelkolom. Er ontstaat een draaiing wanneer u het bovenlichaam in de tegenovergestelde richting van het onderlichaam draait. Dit kan behoorlijk pijnlijk zijn. Om te beginnen kunt u dit voorkomen door een kussen tussen uw benen te klemmen terwijl u slaapt. Aan de andere kant speelt de juiste keuze van het matras voor zijslapers een grote rol. Uw matras moet u daarom in dit opzicht ondersteunen en pijn voorkomen. Criteria: wervelkolom, gewicht, zinken. 

beste matras voor zijslaper

Kussen

Naast het kiezen van het juiste matras voor zijslapers, speelt ook het kiezen van het juiste kussen een grote en doorslaggevende rol. Het beste matras helpt u niet als uw hoofd niet goed wordt ondersteund vanwege een slecht kussen. Dan wordt u snel wakker met hevige pijn in de nek. 

U moet daarom op zoek naar een kussen dat uw hoofd en nek goed kan ondersteunen. U moet echter oppassen dat het niet te groot en hard is. Vooral kussens gemaakt van latex of ook van memory foam zijn goed geschikt. Ze zorgen ervoor dat het kussen goed past bij uw hoofdvorm en de druk wordt door het kussen goed verdeeld. 

Kleine tip: om een bekkenrotatie te voorkomen, kunt u ook een kussen klemmen tussen uw benen, aangezien de wervelkolom dan in een gezonde oriëntatie blijft. 

We waren al in staat om het muun kussen en het eve kussen te testen. U kunt de gedetailleerde testrapporten vinden op onze blog. 

De juiste hardheid

Het vinden van de juiste graad van hardheid voor een zijslaper-matras is vaak erg moeilijk. Meestal omdat de meeste innovatieve fabrikanten hun matrassen geen speciale hardheid geven voor zijslapers, maar liever een matras maken voor iedereen (one-fits-all matras). Dit betekent natuurlijk niet dat een one-fits-all matras voor sommige mensen niet te zacht of te hard wordt gevonden. Zoals u in onze reviews van verschillende matrassen kunt zien, classificeren we de matrassen altijd op een hardheidsschaal van 1-10, op deze basis willen we ons ook hier oriënteren. 

hardheid matras zijslaper

Al met al zouden we u als een zijslaper een iets zachter matras aanraden, dat een gemiddelde sterkte heeft van ongeveer 4-6 punten op onze schaal. Zwaardere mensen zouden een harder model moeten kiezen (6-8). Tegelijkertijd moet het matras goede ondersteuning hebben. Dit zal u helpen om de druk op uw nek en rug te verlichten. Het is echter belangrijk dat het matras zich goed aanpast aan uw lichaam en de druk gelijkmatig verdeelt. Als het matras dat niet doet, zinkt u te diep in de matras. 

Een zacht matras voor zijslapers met een goede drukontlasting en een hoge puntelasticiteit zorgt ervoor dat uw lichaam op bepaalde punten dieper in de matras kan zinken, verdeelt de druk  en ondersteunt andere punten, waardoor uw wervelkolom in een gezonde positie blijft. 

Aan de andere kant zal een matras dat te hard is u te weinig laten inzinken. Als zijslaper is het erg belangrijk dat uw matras zich goed aan uw lichaamsbouw aanpast, zodat u een aangename en rustgevende slaap kunt ervaren. Een zacht of middelhard matras maakt het gemakkelijk om in te zinken en zal zich goed kunnen aanpassen aan uw lichaam. Dit verdeelt de druk op het matras en vermindert vervelende drukpunten. Het is belangrijk dat u niet in het matras wegzakt, maar ook niet het gevoel heeft dat u op een plank slaapt.  

Hoogwaardige schuimmatrassen voldoen vooral aan deze criteria. Idealiter zou het matras voor zijslapers moeten bestaan uit traagschuim, latexschuim of gelschuim. Het moet ook een stabiele basislaag hebben in de vorm van koud schuim of PUR-schuim. 

Samengevat: de belangrijkste punten

Matrassencheck raadt u aan om op de volgende punten te letten bij het kopen van een matras als u een zijslaper bent: 

  • goede stabiliteit 
  • hoge puntelasticiteit 
  • zachte tot gemiddelde hardheid (4-6 van de 10 punten op de hardheidsschaal) 
  • goede stabiliteit en een goede drukontlasting om vervorming van het bekken te voorkomen 
  • goed aanpassingsvermogen 
  • Ondersteunende lig-zones (bijvoorbeeld een schouderzone) 
  • Een goed kussen 

Ook interessant...

Beste matras voor rugslapers

Beste matras voor rugslapers

Voor rugslapers is een matras met uitstekende stabiliteit cruciaal. Het zorgt ervoor dat uw wervelkolom bij uitstek is uitgelijnd.

Mehr erfahren
Beste matras voor buikslapers

Beste matras voor buikslapers

Beste matras voor buikslapers

Mehr erfahren
Beste matras

Beste matras

Een matras is de basis voor een goede nachtrust. Uiteraard samen met de bodem en het bedframe. Maar dat matras. Dat geeft je ondersteuning en zorgt ervoor dat je op-en-top uitrust.

Mehr erfahren

Ook interessant...

zum durchblättern nach links wischen.

  • Beste matras voor rugslapers

    Beste matras voor rugslapers

    Voor rugslapers is een matras met uitstekende stabiliteit cruciaal. Het zorgt ervoor dat uw wervelkolom bij uitstek is uitgelijnd.

    Mehr erfahren
  • Beste matras voor buikslapers

    Beste matras voor buikslapers

    Beste matras voor buikslapers

    Mehr erfahren
  • Beste matras

    Beste matras

    Een matras is de basis voor een goede nachtrust. Uiteraard samen met de bodem en het bedframe. Maar dat matras. Dat geeft je ondersteuning en zorgt ervoor dat je op-en-top uitrust.

    Mehr erfahren

Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.