🔥 EMMA DAYS 🔥

Tot 55% korting op de Consumentenbond testwinnaars!

Jouw slaap is belangrijk voor ons!

Tips om in slaap te vallen

Hoe val je snel in slaap? Wij geven je 10 tips.

Robert

Laatst bijgewerkt op: 10.03.2022 5 Min.

Van onze lezers krijgen we regelmatig de vraag: hoe val je snel in slaap? 😴

Dit begrijpen we, want snel in slaap vallen is niet voor iedereen weggelegd.

Wij hebben daarom voor je uitgezocht wat je zelf kunt doen om je nachtrust te verbeteren.

Het mooiste van alles? Al ons advies is wetenschappelijk bewezen! 👨‍🔬

Je leest de beste tips om in slaap te vallen in deze gids.

Tips om in slaap te vallen

Onze 10 tips om snel in slaap te vallen

📵 Gebruik 's avonds geen laptop, smartphone of tv.

🛏 Kies het juiste matras en kussen voor jouw lichaam.

☘ Probeer CBD olie om je lichaam en geest te ontspannen.

🤗 Maak gebruik van een verzwaringsdeken.

🏃‍♀️ Door lichaamsbeweging word je fysiek sneller moe.

🍵 Drink kruidenthee of warme melk met honing.

🚿 Neem een warme douche, of kleed je warm aan.

🧘‍♂️ Doe ontspanningsoefeningen, yoga en/of meditatie.

📚 Monotone activiteiten maken je hoofd leeg.

💡 Maak gebruik van slaaphulpmiddelen, zoals een slaapmasker, een wake up light en/of slaapoordopjes

Hoe val je snel in slaap? De wetenschap helpt.

Snel in slaap vallen - hoe moeilijk het ook is - is mogelijk.

Steeds meer wetenschappelijke studies tonen dit aan.

Hoe val je snel in slaap? Wetenschappelijk bewezen tips
De wetenschap helpt: snel in slaap vallen is mogelijk!

Om jou op weg te helpen, hebben we tientallen academische studies doorgenomen.

De belangrijkste resultaten hebben we hieronder op een rij gezet.

Ons advies: probeer deze 10 wetenschappelijk bewezen tips om snel in slaap te vallen uit. Het helpt je gegarandeerd om snel(ler) in slaap te vallen.

#1 Vermijd 's avonds blauw licht

Blauw licht wordt uitgestraald door digitale apparaten.

Veel van deze digitale apparaten gebruiken we dagelijks. Denk aan je telefoon, laptop, televisie en andere schermen.

tip 1: vermijd blauw licht
© Matrassencheck

Blauw licht zet ons brein aan het werk. Dit is overdag geen probleem, maar 's avonds wel.

Door deze constante lichtprikkels kan ons lichaam niet in de ontspanningsmodus komen, zo stelt het RIVM.

Het gevolg? Een ontregelde biologische klok en moeilijker in slaap vallen.

Het is raadzaam om minimaal een uur voor het slapen je smartphone en laptop aan de kant te leggen.

Vermijd ook zoveel mogelijk tv-kijken.

Je lichaam en geest kunnen zich ontspannen, en jij kan makkelijker in slaap vallen.

vermijd digitale apparaten om sneller in slaap te vallen

Daarnaast kunnen we je aanraden om overdag en 's avonds een blauw licht bril te dragen als je bijvoorbeeld achter je laptop zit.

Een blauw licht filter bril - de naam zegt het al - filtert blauw licht.

Dit is rustgevend voor de ogen en het brein en kan helpen met sneller in slaap vallen.

blauw licht bril helpt met snel in slaap vallen
Blauw licht bril: een goed hulpmiddel om sneller in slaap te vallen?

De effectiviteit van een blauw licht bril is in de wetenschap nog enigszins omstreden.

Toch zijn er studies die aantonen dat het de slaapkwaliteit kan verbeteren.

Daarnaast geven consumenten aan dat een blauw licht bril - wetenschappelijk bewezen of niet - rustgevend voor de ogen is.

Wellicht de moeite waard om te proberen? Ze zijn goedkoop.

Koop bij Bol.com*

#2 Gebruik CBD olie

CBD olie is een uitstekend middel om sneller in slaap te vallen.

Verschillende studies tonen aan dat:

Algemeen kan gesteld worden dat CBD olie een kalmerende en onstpannende werking heeft op het lichaam.

Dit is voordelig bij slaapproblemen en kan helpen om snel in slaap te vallen.

Bovendien is CBD olie - in tegenstelling tot wietolie - niet verslavend en kan het dus veilig gebruikt worden.

CBD olie Nordic Oil verpakking

CBD olie Nordic Oil verpakking en flesje

Onze favoriete CBD olie voor beginners is de Nordic Oil (zie foto's hierboven).

Hij is van hoge kwaliteit en de dosering kan naar wens aangepast worden.

Bovendien is hij lekker goedkoop.

Koop bij Bol.com*39 €

Meer weten over de positieve effecten van CBD olie? Lees dan dit artikel.

#3 Doe aan lichaamsbeweging

Over het positieve effect van lichaamsbeweging op slaap zijn veel wetenschappers het eens.

Zo stelt deze Franse studie dat regelmatig (2-3x per week) sporten, op een gemiddelde intensiteit (niet te zwaar, niet te licht), kan helpen bij het voorkomen van slaapproblemen.

Lichaamsbeweging heeft namelijk een goede invloed op onder andere:

  • je metabolisme
  • je imuunsysteem
  • je lichaamstemperatuur
  • je bloeddruk

Dit zijn allemaal factoren die bijdragen aan een betere slaap.

Is sporten vlak voor het slapen goed?

Er is nogal wat discussie over of sporten vlak voor het slapengaan goed voor je is.

Het wordt regelmatig gesteld dat je lichaam dan te warm en te gespannen is om snel in slaap te vallen.

Hoewel dit per persoon kan verschillen, is dit in de meeste gevallen niet waar.

Sporten voor het slapengaan kan helpen om sneller in slaap te vallen.

Dat blijkt overduidelijk uit de resultaten van deze Amerikaanse studie.

Proefpersonen vielen veel sneller in slaap op avonden dat ze sporten, dan op avonden dat ze niet sporten.

Conclusie: lekker blijven bewegen dus!

#4 Ontspanningsoefeningen, yoga en meditatie

Yoga en meditatie: voor sommigen een dagelijkse routine, voor anderen iets geks of alternatiefs.

We kunnen echter iedereen aanraden om dit regelmatig te doen.

Er wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de effecten van yoga en meditatie op ondere andere slaap en slaapproblemen.

De resultaten zijn verbluffend. 🤯

De wetenschap laat zien dat zowel jong als oud baat heeft bij meditatie en yoga. Ook een andere oefening die zich richt op ontspanning kan helpen.

Bekijk bijvoorbeeld eens één van de volgende drie studies:

#5 Slaap onder een verzwaringsdeken

Sneller in slaap vallen met behulp van een deken? Ja zeker. Dat kan met een verzwaringsdeken.

Een verzwaringsdeken, ook wel gewichtdeken of therapiedeken genoemd, is een stuk zwaarder dan een normale deken.

verzwaringsdeken helpt om sneller in slaap te vallen
Verzwaringsdeken: helpt het om sneller in slaap te vallen?

Het extra gewicht van de deken zorgt voor zogenaamde 'diepe druk'. Dit heeft de volgende voordelen:

  • Een warm en behaaglijk gevoel
  • Een veilig en geborgen gevoel
  • Minder bewegen tijdens de slaap

Klinkt fijn, maar wat zegt de wetenschap hierover?

Nou, onderzoekers zijn ongelooflijk positief!

Zo helpt een verzwaringsdeken onder andere bij slaapproblemen, depressie, adhd, autisme en parkinson.

Ook sneller in slaap vallen behoort tot de voordelen.

Je leest er meer over in ons uitgebreide artikel over verzwaringsdekens.

#6 Drink warme dranken (zonder caffeïne, dus geen koffie)

Je hebt vast wel eens gehoord dat een lekkere warme kop thee, of warme melk met honing een goede manier is om in slaap te vallen.☕

Wetenschappelijk gezien is het niet bewezen dat warme dranken effectieve slaapmiddelen zijn.

Kruidenthee kan slaapopwekkende stoffen bevatten, maar de dosis is over het algemeen niet groot genoeg om echt te helpen.

Warme dranken: helpen om sneller in slaap te vallen?
Helpen warme dranken om sneller in slaap te vallen?

Daarentegen zijn deskundigen het er wel over eens dat het een positief psychologisch effect heeft.

Door het drinken van warme dranken kun jij je lekker rozig voelen. Je bent meer ontspannen, en het voelt knus aan.

Je lichaam maakt vervolgens meer melatonine (het slaaphormoon) aan, wat helpt bij het in slaap vallen.😴

#7 Maak gebruik van slaaphulpmiddelen

Slaaphulpmiddelen zijn fantastische uitvindingen die jou kunnen helpen met sneller in slaap vallen.

We hebben er al een aantal genoemd (cbd-olie en verzwaringsdekens), maar er zijn er nog veel meer. Denk aan:

Slaap oordopjes en slaapmaskers helpen bij het blokkeren van extern licht en geluid.

Zo word je minder snel wakker, val je sneller in slaap en is de kwaliteit van de slaap beter, zo laat ook deze Nederlandse studie zien.

slaapmasker helpt om sneller te slapen

slaapoordoppen helpen om sneller in slaap te vallen

Ook een wake up light kan helpen om sneller in slaap te vallen, en rustiger op te staan.

Een daglichtlamp bootst namelijk natuurlijk licht na.

Hij laat het langzaam donker worden in je slaapkamer als je wilt slapen, en laat het langzaam licht worden als je op moet staan.

Het op deze manier reguleren van licht kan een positief effect op je biologische klok, je slaap-waakritme en de slaapkwaliteit (bron: Nederlandse studie).

Bovendien is het veel rustgevender dan een normale wekker.

#8 Neem een warme douche

Warm douchen voor het slapengaan is een goede manier om sneller in slaap te vallen.

Je lichaam en spieren ontspannen zich, en jij voelt je comfortabel.

Wetenschappers raden aan om deze douche (of bad) 1 tot 2 uur voor het slapengaan te nemen op een temperatuur tussen de 40 en 42 graden celsius.

Een warm bad of douche kan helpen om sneller in slaap te vallen
Een warm bed of een warme douche helpt om sneller in slaap te vallen / Foto: © Bruce Mars

Ook jezelf warm aankleden kan helpen bij het in slaap vallen. Heerlijk dikke sokken, een knusse pyjama, of een comfortabel joggingspak zijn goede opties.

Zorg er voor dat je niet te warm wordt en gaat zweten.🥵

Hierdoor voel jij je oncomfortabel, waardoor het weer lastiger wordt om in slaap te vallen.

#9 Doe een monotone activiteit

Als je als kind niet kon slapen, heb je waarschijnlijk van je ouders gehoord dat je schaapjes moet tellen. 🐑🐑

Dit klinkt nogal suf, maar het idee erachter is eigenlijk heel effectief.

Een monotone activiteit waarbij je lichaam en geest geen prikkels krijgen, kan erg ontspannend werken.

Hierdoor is het makkelijker om in slaap te vallen, zo stelt ook deze Zweedse studie.

schaapjes tellen effectieve manier om sneller in slaap te vallen
Schaapjes tellen: effectieve manier om sneller in slaap te vallen? / Foto: © Martin Bisof

Wat je precies doet, maakt weinig uit. Je kan schaapjes tellen, de golven van de zee inbeelden, op je ademhaling letten of luister bijvoorbeeld naar rustige muziek.

Ook het lezen van een boek kan lekker ontspannend werken. Zorg er wel voor dat het boek niet te spannend of te ingewikkeld is, anders ben je te druk in je hoofd.

Kies dus een monotone activiteit waarbij jij je hoofd en hersenen leeg kan maken. Hopelijk kan jij hierdoor sneller de slaap vatten.

#10 Slaap op het juiste matras en kussen

Iedereen vindt het fijn om op een goed en comfortabel kussen te slapen.

Hoe comfortabeler en meer ontspannen jij bent, hoe sneller je in slaap valt.

Het is daarom belangrijk om een kussen te kiezen dat past bij jouw slaaphouding.

Zo kunnen je spieren zich ontspannen, en ligt je lichaam in de optimale houding.

Juiste kussen
Zijslapers Dik kussen
Rugslapers Plat tot medium-dik kussen
Buikslapers Plat kussen of geen kussen

Een verstelbaar kussen is geschikt voor elke slaaphouding.

Je bepaalt namelijk zelf hoe dik of hoe plat het kussen is, afhankelijk van je slaaphouding.

Goede voorbeelden hiervan zijn het Emma kussen en de Cloudpillo.

Het juiste matras

Ook een goed matras is belangrijk bij het in slaap vallen.

Als je niet lekker ligt, is het natuurlijk veel lastiger om goed in te slapen.

Een matras is een persoonlijke keuze, maar ons overzicht met de beste matrassen kan jou op weg helpen.

Conclusie: Hoe val je snel in slaap?

Snel in slaap vallen kan erg lastig zijn. Het kan veel verschillende oorzaken hebben, waardoor het moeilijk is om uit te vinden wat voor jou helpt.

De beste tip om in slaap te vallen die we jou kunnen geven is:

Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker het is om in slaap te vallen.

Vind voor jezelf uit waar jij het meeste door ontspant.

Forceer jezelf niet om zo snel mogelijk in slaap te vallen. Neem rustig de tijd om alle tips om in slaap te vallen die wij in deze gids hebben besproken uit te proberen.

Heb je een goede manier voor jezelf gevonden? Super! Maak er vervolgens een dagelijkse (of nachtelijke) routine / ritme van.

Hoe val je snel in slaap - Veel gestelde vragen

  • Snel in slaap vallen met de 4-7-8 methode. Wat is het?


    De 4-7-8 methode is een ademhalingstechniek. Je ademt in voor 4 seconden, houdt je adem vast voor 7 seconden en ademt uit voor 8 seconden.

    Hierdoor daalt je spannings- en stressniveau. Ook wordt je rustiger in je geest, omdat je gefocust bent op je ademhaling.

    Dit kan helpen om sneller in slaap te vallen.

  • Hoe val je snel in slaap met warm weer?


    Meerdere tips kunnen helpen om sneller in slaap te vallen bij warm weer. Denk aan: een ventilator, het drinken van warme dranken, zonder beddengoed slapen of een nat washandje op je voorhoofd leggen.

    Daarnaast kan een verkoelend topmatras helpen, een temp pad, of een verkoelend kussen zoals het Emma Diamond kussen.

  • Hoe val je snel in slaap als je niet moe bent?


    Lichaamsbeweging, meditatie en/of yoga zijn de beste manieren om in slaap te vallen als je niet moe bent. Je brengt hiermee zowel je lichaam als geest in de ontspanningsmodus. Dit kan aanzienlijk helpen om moe te worden en in slaap te vallen.

  • Hoe val je snel in slaap in de auto?


    Maak gebruik van slaaphulpmiddelen zoals een slaapmasker, slaapoordopjes, een nekkussen of cbd olie.

  • Hoe val je snel in slaap met hoofdpijn?


    Drink veel water, doe wat lichaamsbewegingen en ademhalingsoefeningen en zorg dat je ontspannen bent. 

  • Wat moet je doen als je niet kunt slapen?


    Simpel: lees onze 10 slaaptips. Er zit gegarandeerd een goede optie voor jou bij. 

  • Heb ik last van slapeloosheid?


    Je hebt last van slapeloosheid als je regelmatig moeilijk in slaap valt of hele nachten wakker ligt.

    Ontdek waar jouw slapeloosheid door komt. Ben je veel aan het piekeren? Ben je simpelweg nog niet moe? Heb je lichamelijke klachten?

    Al deze oorzaken kunnen bijdragen aan jouw slapeloosheid. 

    Probeer vervolgens onze 10 wetenschappelijk bewezen slaaptips uit om sneller in slaap te vallen.

    Helpen deze niet? Neem dan contact op met je huisarts.

  • Hoe val je snel in slaap als kind?


    Voor kinderen is het belangrijk dat ze zich veilig en ontspannen voelen. Als ze te druk zijn of bang zijn, dan kan het lastig zijn om de slaap te vatten.

    Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten gronde liggen: voeding, routine, activiteiten of stress. Probeer deze oorzaken zoveel mogelijk samen met je kind te vermijden.

    Daarnaast kan het helpen om bij je kind te blijven zitten tot hij/zij in slaap valt. Dit geeft een gevoel van veiligheid.

    De meeste van onze 10 slaaptips zijn bovendien ook toepasbaar op kinderen.

  • Hoe lang duurt het gemiddeld om in slaap te vallen?


    Gemiddeld duurt het ongeveer tussen de 6 en 15 minuten om in slaap te vallen.

    Volgens een Britse studie vallen mensen die binnen 6 minuten in slaap vallen onder de noemer 'snelle slapers'. Mensen die daarentegen langer dan 16 minuten nodig hebben om in slaap te vallen, worden gezien als 'langzame slapers'.

Robert

Een goede nachtrust doet wonderen. Door 's nachts heerlijk te slapen kun jij vol energie aan elke nieuwe dag beginnen. Ik help jou hier graag bij! Door het geven van tips, adviezen en informatie over alles wat met slaap te maken heeft, hoop ik dat jij zelf kan zorgen voor een fantastische nachtrust.

Dit kan ook interessant voor jou zijn…

Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.