🎉Emma viert feest!

Tot 55% korting op ALLE Emma producten! 💰

Jouw slaap is belangrijk voor ons!

Tips om in slaap te vallen

Hoe val je snel in slaap? In deze gids geven wij 8 tips om in slaap te vallen!

Robert

Laatst bijgewerkt op: 19.09.2021 5 Min.

Snel in slaap vallen is geen makkelijke opgave. Veel mensen zijn druk in hun hoofd, afgeleid door andere zaken, en hebben last van stress of spanning.

Dit kan ervoor zorgen dat je moeilijk in slaap valt.

Erg vervelend, want een goede nachtrust is ongelooflijk belangrijk voor een mens.

Slaap vermindert stress, zet jouw gedachten op een rijtje, en zorgt ervoor dat jij lekker veel energie hebt om aan een nieuwe dag te beginnen.

Gelukkig zijn er manieren die jou kunnen helpen om snel in slaap te vallen.

Wij hebben voor je uitgezocht wat je zelf kunt doen om je nachtrust te verbeteren, en wat je beter kunt vermijden.

Lees onze tips om in slaap te vallen in deze gids! 👇

Tips om in slaap te vallen
  • Overzicht
  • Hoe val je snel in slaap?
  • Snel in slaap vallen: wat moet je vermijden?
  • Conclusie: Hoe val je snel in slaap?

8 tips om in slaap te vallen

  • Zet je laptop en smartphone minimaal een uur voor het slapengaan uit.

  • Kijk zo min mogelijk televisie voordat je gaat slapen.

  • Zorg dat je matras en kussen goed passen bij je lichaam en slaaphouding.

  • Door lichaamsbeweging word je fysiek sneller moe.

  • Drink kruidenthee of warme melk met honing.

  • Neem een warme douche, of kleed je warm aan.

  • Doe ontspanningsoefeningen, yoga en/of meditatie.

  • Monotone activiteiten maken je hoofd leeg.

Hoe val je snel in slaap?

Een makkelijk antwoord op deze vraag bestaat niet. Slaapproblemen kan veel oorzaken hebben, en vaak is het persoonsgebonden.

Toch zijn er een aantal manieren die jou kunnen helpen om sneller in slaap te vallen.

Onze hoop is dat deze tips om in slaap te vallen jou kunnen helpen je nachtrust te verbeteren en ’s ochtends uitgerust op te staan.

Niet in slaap kunnen vallen is een probleem waar mensen al eeuwenlang last van hebben. Het is dan ook niet verrassend dat er talloze manieren zijn bedacht om makkelijker en sneller in slaap te vallen.

Wij bespreken de beste manieren met je.

Wist je dat: een slaapmasker, slaap oordoppen en verzwaringsdekens handige en bewezen hulpmiddelen zijn om beter te slapen?

Een monotone activiteit

Als je als kind niet kon slapen, heb je waarschijnlijk van je ouders gehoord dat je schaapjes moet tellen. 🐑🐑

Dit klinkt nogal suf, maar het idee erachter is eigenlijk heel effectief.

Een monotone activiteit waarbij je lichaam en geest geen prikkels krijgen, kan erg ontspannend werken. Hierdoor is het makkelijker om in slaap te vallen.

Wat je precies doet, maakt weinig uit. Je kan schaapjes tellen, de golven van de zee inbeelden, of op je ademhaling letten.

Ook het lezen van een boek kan lekker ontspannend werken. Zorg er wel voor dat het boek niet te spannend of te ingewikkeld is, anders ben je te druk in je hoofd.

Kies dus een monotone activiteit waarbij jij je hoofd leeg kan maken. Hopelijk kan jij hierdoor sneller in slaap vallen.

Een warme drank drinken

Je hebt vast wel eens gehoord dat een lekkere warme kop thee, of warme melk met honing een goede manier is om in slaap te vallen.☕

Wetenschappelijk gezien is het niet bewezen dat warme dranken effectieve slaapmiddelen zijn.

Kruidenthee kan slaapopwekkende stoffen bevatten, maar de dosis is over het algemeen niet groot genoeg om echt te helpen.

Daarentegen zijn deskundigen het er wel over eens dat het een positief psychologisch effect heeft.

Door het drinken van warme dranken kun jij je lekker rozig voelen. Je bent meer ontspannen, en het voelt knus aan.

Dit ontspannen gevoel helpt bij het in slaap vallen.😴

Een warme douche nemen of warme kleding dragen

Warm douchen voor het slapengaan is een goede manier om sneller in slaap te vallen.

Je lichaam en spieren ontspannen zich, en jij voelt je comfortabel.

Ook jezelf warm aankleden kan helpen bij het in slaap vallen. Heerlijk dikke sokken, een knusse pyjama, of een comfortabel joggingspak zijn goede opties.

Zorg er voor dat je niet te warm wordt en gaat zweten.🥵

Hierdoor voel jij je oncomfortabel, waardoor het weer lastiger wordt om in slaap te vallen.

Het juiste kussen voor jouw slaaphouding

Iedereen vindt het fijn om op een goed en comfortabel kussen te slapen.

Hoe comfortabeler en meer ontspannen jij bent, hoe sneller je in slaap valt.

Het is daarom belangrijk om een kussen te kiezen die past bij jouw slaaphouding.

Zo kunnen je spieren zich ontspannen, en ligt je lichaam in de optimale houding.

Voor zijslapers is het van belang om een dikker kussen te nemen.

Als zijslaper leun je namelijk vooral op je schouder en heup. Hierdoor wordt je hoofd onvoldoende ondersteund, en zijn je nekspieren aangespannen.

Een dik kussen zorgt dan voor een ontspannen houding en een optimale uitlijning van je wervelkolom.

Benieuwd wat een goed kussen voor zijslapers is? Wij hebben het getest: lees hier onze blog over de beste kussens voor zijslapers.

In slaap vallen met een goed kussen
Een kwalitatief goed kussen helpt bij een gezonde uitlijning van de wervelkolom. / © Matrassencheck

Voor buikslapers raden wij aan om of zonder kussen te slapen, of met een heel plat kussen.

Je wilt je nek namelijk niet onnodig overbelasten. Bovendien kun je hierdoor vrijer ademhalen.

Voor rugslapers is het ideaal om een medium-dik kussen te nemen, waar je iets verder in wegzakt.

Zo biedt je jouw nek en hoofd genoeg ondersteuning, en wordt je ruggengraat optimaal ondersteund.

Weet je niet zeker wat voor slaper jij bent? Of draai je veel tijdens de nacht? Dan raden wij een verstelbaar en aanpasbaar kussen aan.

Zo kun jij zelf uitvinden welke dikte en vorm het beste bij jouw lichaam past. Een perfect voorbeeld hiervan is het populaire Emma kussen.

Snel in slaap vallen: wat moet je vermijden?

Naast dingen die je kunt doen om sneller in slaap te vallen, zijn er ook dingen die je moet vermijden.

Afleiding, stress en het digitale tijdperk waarin wij leven, zijn grote factoren die in de weg staan van in slaap vallen.

Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Wat moet ik vermijden, en wat niet?

Hieronder geven we je aantal tips om in slaap te vallen die jou op weg kunnen helpen.👇

Digitale apparaten

Het digitale tijdperk waarin wij leven heeft veel voordelen, maar ook nadelen.

De telefoon, laptop en televisie kunnen allemaal in de weg staan van in slaap vallen.

Je kent het vast wel:

Nog even de laatste Whatsapp berichten beantwoorden voor het slapen. Nog snel even kijken of je vrienden nog wat leuks op Instagram of Facebook hebben geplaatst. Toch nog die laatste aflevering van je Netflix-serie kijken, het is zo spannend!

Het is allemaal erg leuk. Ook wij hebben er moeite mee om dit niet te doen.

Toch raden we aan om dit zoveel mogelijk te vermijden.

Het blauwe licht dat uitgestraald wordt door digitale apparatuur beïnvloedt namelijk je hersenactiviteit. Je bent drukker in je hoofd en het vermindert de melatonineproductie in je hersenen.

Als deze slaapverwekkende stof niet of minder wordt aangemaakt, heb jij meer moeite met het in slaap vallen.

Ook kunnen al deze digitale impulsen spanning en stress veroorzaken.

Onze tip is om minimaal een uur voordat je gaat slapen al je digitale apparaten weg te leggen of uit te zetten.

Zo kan je lichaam rustig in de ontspanningsmodus komen, en val jij veel eenvoudiger in slaap.

Vermijd stress

Iedereen weet het, stress vermijden kan extreem moeilijk zijn.

Drukte op werk of studie, familieomstandigheden, relatieproblemen of financiële moeilijkheden zijn allemaal voorbeelden van oorzaken die veel stress kunnen opleveren.

En door stress kan het heel moeilijk zijn om in slaap te vallen.

Hoewel het lastig kan zijn om de oorzaak van je stress weg te nemen, zijn er manieren om je stressniveau te verlagen.

Wij zijn een groot fan van meditatie of ontspanningsoefeningen.

Neem voordat je gaat slapen een kwartiertje de tijd om volledig tot rust te komen. Dit kun je doen aan de hand van mediteren. Ook ontspanningsoefeningen of (rustgevende) yoga kan erg kalmerend werken.

Weet je niet zo goed hoe je dit moet doen? Het internet is je vriend!

Er zijn tegenwoordig genoeg filmpjes en online gidsen te vinden die jou kunnen helpen.

Mediteren kun je leren.😄

Vermijd ’s avonds sporten

Veel mensen denken dat sporten helpt om sneller in slaap te vallen. Dit is slechts gedeeltelijk waar.

Overdag sporten kan goed helpen om je zowel fysiek als mentaal moe te maken.

Je lichaam heeft echter tijd nodig om weer in de ontspanningsmodus te komen.

Het is daarom aan te raden om niet pas ’s avonds laat te gaan sporten. Je lichaam heeft namelijk 3 à 4 uur nodig om volledig tot rust te komen.

Het is dus veel beter om in de ochtend, middag of namiddag te sporten.

Vermijd een slecht matras

In sommige gevallen kunnen slaapstoornissen ook te maken hebben met een verkeerd matras.

Elk lichaam is anders, en het is daarom van belang om een matras te kiezen die perfect bij jouw lichaam en slaaphouding past.

Het liggen op een te hard of te zacht matras kan jouw rug en nek (over)belasten. Ook lig je wellicht niet zo comfortabel als dat je zou willen.

Wij hebben een gids geschreven die jou hierbij kan helpen. In dit artikel geven we tips waarmee jij kan uitzoeken welk matras het beste bij jou past.

Meerdere matrassen en merken worden met elkaar vergeleken. Vooral de Emma O2-matras springt als consumentbond testwinnaar in het oog.

Conclusie: Hoe val je snel in slaap?

Snel in slaap vallen kan erg lastig zijn. Het kan veel verschillende oorzaken hebben, waardoor het moeilijk is om uit te vinden wat voor jou helpt. De beste tip die we jou kunnen geven is:

Hoe meer ontspannen je bent, hoe makkelijker het is om in slaap te vallen.

Je moet voor jezelf uitvinden waar jij het meeste door ontspant.

Forceer jezelf niet om zo snel mogelijk in slaap te vallen. Neem rustig de tijd om alle tips om in slaap te vallen die wij in deze gids hebben besproken uit te proberen.

Heb je een goede manier voor jezelf gevonden? Super! 😊

Maak er vervolgens een dagelijkse (of nachtelijke) routine van.

Wij bij Matrassencheck zijn ervan overtuigd dat jij binnen no-time elke nacht heerlijk kan slapen, en uitgerust weer wakker wordt. 🤗

Robert

Een goede nachtrust doet wonderen. Door 's nachts heerlijk te slapen kun jij vol energie aan elke nieuwe dag beginnen. Ik help jou hier graag bij! Door het geven van tips, adviezen en informatie over alles wat met slaap te maken heeft, hoop ik dat jij zelf kan zorgen voor een fantastische nachtrust.

Dit kan ook interessant voor jou zijn…

Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.