Interview met kinderslaapcoach Susanne Willekes

Baby- en kinderslaapcoach - Interview met Susanne Willekes (2024)

Laatst bijgewerkt op: 14.07.2023 Geschatte leestijd: 9 Min.

Susanne Willekes is de eerste gecertificeerde kinderslaapcoach van Nederland.

Ze schreef de succesvolle bestseller Slaap!, waarvan de opvolger eind 2021 verscheen, en heeft haar eigen praktijk: The Sleep Agency [1].

Dankzij haar waardevolle kennis en coaching heeft ze wereldwijd al meer dan 2000 gezinnen geholpen.

We zijn er dan ook trots op dat ze sinds eind 2022 deel uitmaakt van ons team gerenommeerde slaapexperts.

Reden genoeg om met haar in gesprek te gaan!

Hoe slaapcoaching precies op haar pad is gekomen en waarom Susanne voor Matrassencheck van grote waarde is?

Je leest het hier.👇

kinderslaapcoach Susanne Willekes

Wie is Susanne Willekes - in het kort

  • Eerste gecertificeerde kinderslaapcoach van Nederland
  • Volgde de toonaangevende ‘Gentle Sleep Method’ van Kim West
  • Heeft haar eigen praktijk The Sleep Agency
  • Schreef 2 boeken, o.a. te koop op bol.com
  • Ontwikkelde de slaap-app Sleepeez

Kinderslaapcoach Susanne Willekes: Hoe het begon

Slaap heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in het leven van Susanne.

Naast dat ze zelf niet altijd goed in slaap kon vallen, merkte ze toen ze moeder werd dat ook baby’s en slaap niet vanzelfsprekend samengaan.

Haar oudste zoon heeft de eerste 1,5 jaar van zijn leven weinig geslapen en veel gehuild.

“Dit heeft z’n weerslag op je fysieke en mentale gezondheid, je relaties en je werk,” aldus Susanne.

slaapproblemen baby
De impact van slaapproblemen bij baby’s heeft z'n uitwerking op het hele gezin.

Taboes doorbreken

Hoewel er met steeds meer openheid over de gevolgen van slaapproblemen bij kinderen wordt gesproken, was dit ruim 13 jaar geleden wel anders.

De Nederlandse nuchterheid - doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg - gold ook wanneer het draaide om slaapproblematiek bij baby’s en kinderen.

Hierdoor kunnen nieuwe ouders zich best wel eenzaam voelen, wat ook Susanne merkte:

“Ik heb altijd gevoel voor baby’s en kinderen gehad, ik heb er veel ervaring mee - waarom lukt dit ons niet?”

Het duurde nog een aantal jaar voordat Susanne de stap zette om zich op te leiden tot de eerste kinderslaapcoach van Nederland.

Door de slaapproblemen van haar zoontje werd er echter een zaadje geplant, dat uit zou groeien tot een waardevol en taboedoorbrekend beroep.

Hoe is Susanne kinderslaapcoach geworden?

Na het afronden van een rechtenstudie werkte Susanne in de mode & media.

Ze wilde meer voor mensen kunnen betekenen en kwam uiteindelijk in aanraking met het fenomeen kinderslaapcoach - een destijds nog onbekend begrip in Nederland.

“Indirect werken met baby’s en kinderen én zelf hebben ervaren wat de impact is van slaapproblemen bij baby’s - het klopte voor mij,” zo vertelt Susanne.

“Ik geloofde ook echt dat het iets zou kunnen worden in Nederland.” Inmiddels is wel gebleken dat ze hier helemaal gelijk in had!

Opleiding tot kinderslaapcoach

Susanne koos bewust voor de gentle benadering, die door de Amerikaanse ´Sleep Lady´ Kim West [2] wordt gehanteerd.

Deze wetenschappelijk bewezen gentle sleep training [3], stapt af van het idee dat je baby’s die slecht slapen ‘gewoon moet laten huilen’.

De Gentle Sleep Method van Kim West is een toonaangevende en omvangrijke coach-opleiding, iets wat voor Susanne erg belangrijk was.

“Wanneer je met kinderen en baby´s werkt, moet je van goeden huize komen.”

kinderslaapcoach opleiding
De bewuste keuze voor een omvangrijke opleiding, zorgt dat Susanne veel kennis in huis heeft.

De eerste kinderslaapcoach van Nederland

Na met succes de training te hebben afgerond, startte Susanne haar praktijk The Sleep Agency [1].

Ze was daarmee de eerste gecertificeerde kinderslaapcoach van Nederland.

De behoefte aan dit beroep in Nederland bleek enorm. Sinds de start van haar bedrijf heeft Susanne zich dan ook geen dag verveeld.

Zo schreef ze 2 boeken, ontwikkelde ze - samen met haar man - de baby tracker app Sleepeez [4], geeft ze lezingen en workshops én heeft ze heel wat coaches aan haar team toegevoegd.

Leuk weetje: De term kinderslaapcoach kwam per toeval op Susanne’s pad, nadat Het Parool een interview met haar de kop ‘kinderslaapcoach’ gaf - een nieuw begrip was geboren.

Wat is een kinderslaapcoach?

Een kinderslaapcoach is een professional die ouders en kinderen helpt gezonde slaapgewoonten te creëren.

Een goede slaapcoach biedt ondersteuning bij uiteenlopende slaapproblemen, zoals vaak wakker worden en moeite hebben met inslapen.

Over het algemeen wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten slaapproblemen:

  • Slaapproblemen met een medisch onderliggende oorzaak
  • Gedragsmatige slaapproblemen

Susanne werkt uitsluitend met gezinnen waarvan de kinderen gedragsmatige slaapproblemen hebben.

In de enkele gevallen dat ze een medisch onderliggende oorzaak vermoedt, wordt direct doorverwezen naar een arts of andere professional.

Gelukkig ziet Susanne dat ook binnen de gezondheidszorg steeds meer aandacht is voor slaapproblemen bij baby’s en kinderen - ook wanneer de problemen niet direct een medische oorzaak hebben.

Een belangrijke ontwikkeling, die wederom helpt deze problemen uit de taboesfeer te halen.

Kinderslaapcoaching in de praktijk: Hoe gaat Susanne te werk?

Omdat ieder kind anders is, is er geen standaardmethode die geschikt is voor iedereen.

Susanne zorgt er daarom voor dat ouders goed voorbereid zijn op de begeleiding. Naast een uitgebreid intakeformulier, wordt hun gevraagd de slaap van het kind 3 dagen lang te observeren.

slaapcoaching van kinderen en ouders
Voordat de coaching begint, zorgt Susanne dat de ouders goed voorbereid zijn.

Aan de hand van deze gegevens vindt een grondige analyse plaatst, die de basis vormt voor een op maat gemaakt stappenplan.

Een volledig coachingstraject bij Susanne neemt vaak 2 tot 3 weken in beslag.

Uiteindelijk draait het om het elimineren van bestaande slaapassociaties, het verbeteren van de slaapkwaliteit en de vraag: “Hoe kunnen we het kind fysiek in staat stellen zo makkelijk mogelijk in slaap te vallen?”

Het belang van slaapvaardigheid

“In slaap vallen en doorslapen is aangeleerd gedrag”. Een vaardigheid die je - als het ware - onder de knie moet krijgen.

“Een slaapschema is heel belangrijk en vormt een goede basis, maar veel coaching gaat voorbij aan het stuk slaapvaardigheid.”

Het is dan ook een belangrijk aandachtspunt binnen de coaching van Susanne.

“Wanneer kinderen op eigen kracht, zonder de aanwezigheid van ouders, in slaap leren vallen, kunnen ze ook ‘s nachts beter zelfstandig terug in slaap komen”

Het zelf reguleren van de eigen slaap vormt een gezonde basis voor later.

De grootste misvattingen op het gebied van baby- en kinderslaap

Hoewel er met steeds meer openheid over slaapproblemen bij baby’s en kinderen wordt gesproken, denken veel ouders nog altijd ´dat het er nou eenmaal bijhoort´.

Ze kloppen dan ook vaak bij Susanne aan de spreekwoordelijke deur met de woorden: “Je bent onze laatste hoop”.

vrouw vraagtekens
Veel ouders die bij Susanne aankloppen zitten met de handen in het haar.

Wij vroegen Susanne naar de misvattingen die ze in haar coachingspraktijk tegenkomt.

  • Misvatting 1: Een latere bedtijd zorgt dat het kind later wakker wordt. Vaak blijkt het tegendeel waar. Hoe later het kind naar bed gaat, hoe vroeger het wakker is in de ochtend.
  • Misvatting 2: Ouders denken vaak dat het helpt om hun kind overdag wat minder te laten slapen, want ‘dan is hij/zij lekker moe’. “Te weinig slaap overdag zorgt dat het lichaam cortisol gaat aanmaken, wat een stressgerelateerd hormoon is,” zegt Susanne. “Vermoeidheid of oververmoeidheid maakt slaapproblemen vaak erger en groter. Hoe uitgeruster het kind is, hoe beter het slaapt.”
  • Misvatting 3: Veel ouders denken dat een zware (pap)fles in de avond hun baby helpt met slapen. Dit kan juist contraproductief werken, omdat het kind veel krampen kan krijgen.

Susanne over slaapassociatie

“Alle hulp die de ouders het kind geven om in slaap te vallen, heeft z’n doorwerking ‘s nachts.”

Stop jij elke keer wanneer je baby wakker wordt zijn/haar speen terug in de mond, dan verwacht het kind dat jij ook ‘s nachts je bed uitkomt om dit te doen.

Sowieso geldt dat het heel normaal is voor het kind om ‘s nachts wakker te worden. Jonge kinderen hebben namelijk een slaapcyclus van 45 minuten en worden tegen het einde van een slaapcyclus geheel of gedeeltelijk wakker.

Wanneer ze echter afhankelijk worden van ouders om in slaap te vallen, dan zullen ze ook midden in de nacht op deze afhankelijkheid leunen.

“Ik geloof dat er met de coaching die ik doe een goede basis wordt gelegd voor de slaapgewoonten van kinderen. Dit kan ook zeker bijdragen aan gezonde slaapgewoonten later in het leven.”

Slaapregressie & Slaapsprongetjes

“Ik vind het te makkelijk om alles onder de noemer slaapregressie te gooien,” aldus Susanne.

Net zoals lichamelijke groei, gaat de groei van de hersenen niet geleidelijk aan, maar gebeurt het in 10 sprongen.

Rondom deze sprongen, kan het slapen tijdelijk wat lastiger zijn. Vooral het slapen overdag kan hierdoor worden beïnvloed.

Ook wanneer kinderen op het punt staan om een nieuwe motorische vaardigheid te leren, kan het slapen overdag hieronder kan lijden.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • rollen
  • tijgeren
  • kruipen
  • optrekken
  • los staan
  • eerste stapjes zetten
Rondom de sprongen die de hersenen van het jonge kind maken, kan slapen tijdelijk wat lastiger zijn.

"Er gebeurt heel veel in de ontwikkeling van een kind en dit kan zeker een onrustigere fase zijn. Maar hoe de fases verlopen en hoe ‘heftig’ ze zijn, is kindafhankelijk.”

Meer over dit onderwerp lees je in ons artikel over slaapregressie.

Gevoeligheid voor slaapproblemen

“Bij een baby kun je soms op dag twee al hun karakter zien,” zegt Susanne.

Wij zijn bij Matrassencheck dan ook benieuwd of er bepaalde karaktereigenschappen zijn die het kind extra gevoelig maken voor slaapproblemen.

In haar praktijk ziet Susanne veel sensitieve, alerte en temperamentvolle baby’s.

Ze legt uit:

  • Temperamentvolle baby’s en kinderen kunnen heel hard schreeuwen en vol gas gaan, zowel op jonge als latere leeftijd.
  • Sensitieve kinderen zijn veel gevoeliger voor prikkels en kunnen ook moeilijker ontprikkelen.
  • Alerte (en sensitieve) kinderen kunnen veel minder goed de buitenwereld buitensluiten en zich overgeven aan slaap. Een blaffende hond of krakende deur is soms genoeg om ze wakker te maken.

De bewustheid van het karakter van het kind, zorgt dat Susanne hier goed op kan inspelen.

Zo geeft ze als voorbeeld:

“Een bad of douche werkt vaak goed om sensitieve kinderen wat sneller af te laten schakelen.”

Susanne vervolgt: "Hierdoor gaan ze van de 6e naar de 1e versnelling."

Welke slaapproducten voor baby’s raad Susanne aan of af?

“Ondanks de marketingclaims raad ik zijligkussens, babynestjes of bedbumpers af, omdat deze niet veilig zijn”.

In Amerika is er zelfs een ban op deze producten [5] voor baby’s tijdens het eerste jaar.

Daarnaast beveelt Susanne altijd een 4 seizoenen babyslaapzak aan voor kinderen tot 2,5 - 3 jaar.

Ook benoemt ze het belang van:

  • Een ademend, veilig en passend matras
  • Een ledikant dat voldoet aan de veiligheidsvoorschriften.
  • Een eigen slaapoppervlak

Susanne Willekes & Matrassencheck

Laten we eerlijk zijn, zelfs na een gesprek van 1,5 uur waren we nog lang niet uitgepraat.

We zijn dan ook trots op de samenwerking met Susanne en de kennis en ervaring die ze aan ons team toevoegt.

kinderslaapcoach Susanne Willekes en Matrassencheck
Door haar kennis en ervaring is Susanne Willekes een aanwinst voor het Matrassencheck expertteam.

Dankzij haar hulp kunnen we je nog verder helpen in het bereiken van de beste slaapomgeving en slaapkwaliteit voor de allerkleinsten.

In onze baby- en kinderartikelen, zoals de beste babyslaapzakken en slaaptrainers, zijn dan ook regelmatig tips van Susanne terug te vinden.

Meer informatie over haar vind je op haar website The Sleep Agency [6]. De slaapapp Sleepeez [7] kun je eenvoudig downloaden via de App store of de website.

Ook kun je haar volgen op Instagram en Facebook.

Haar succesvolle boeken ‘Slaap! Hoe je baby van 0-12 maanden doorslaapt’ en ‘Slaap! voor dreumes en peuter’ kun je direct aanschaffen door op de onderstaande link te klikken.

Tot slot: De toekomst van slaapcoaching voor kinderen

Het beroep coach wordt steeds populairder. Ook het aantal kinderslaapcoaches is de afgelopen jaren flink gestegen.

Omdat het geen beschermd beroep is, kan iedereen zich tegenwoordig coach noemen.

Het is mooi dat steeds meer mensen de waarde inzien van dit beroep, maar de grote groei van slaapcoaches heeft ook een keerzijde.

“Het kan gevaarlijk zijn als mensen vanuit eigen ervaring gaan adviseren,” vindt Susanne.

Ze streeft er dan ook naar om de kwaliteit binnen haar vakgebied te behouden, bijvoorbeeld door regulering van kinderslaapcoaches [8].

Door mensen op tijd door te verwijzen, te kiezen voor gerenommeerde opleidingen en je te blijven ontwikkelen waarborg je jouw kwaliteiten als slaapcoach.

Een mooi statement om dit fijne interview mee af te sluiten!

Veelgestelde vragen

Judith tekstschrijver

Judith Willems

Content writer | slaap- en matrasadvies

Door haar achtergrond in creative copywriting én haar expertise op het gebied van slapeloosheid, bevindt Judith zich bij Matrassencheck op de perfecte blek. Ze test producten, volgt menig slaapcursus en werkt nauw samen met slaapprofessionals, wat haar een stapje dichter bij haar missie brengt: mensen inspireren hun slaap serieus te nemen. Heb jij vragen over dit artikel of wil je meer weten over een bepaald onderwerp? Stuur het naar: judith@airi.media.

Heeft dit artikel je geholpen?
Bedankt voor je bericht!
Ja
Nee

Heb je nog verdere opmerkingen of suggesties?

Hoe kunnen we je beter van dienst zijn?

Dit kan ook interessant voor jou zijn...

    JA, GRAAG! >
    Nee, bedankt

    Onze reviews en testresultaten zijn 100% onafhankelijk. Bij aankoop via gemarkeerde links ('*') ontvangen we een commissie, wat jou niets extra kost en ons ondersteunt in het schrijven van de beste productreviews.