🔥 EMMA DAYS 🔥

Tot 55% korting op de Consumentenbond testwinnaars!

Jouw slaap is belangrijk voor ons!

Slaaptekort

Slaaptekort: symptomen, oorzaken, gevolgen en oplossingen (2022)

Robert

Laatst bijgewerkt op: 22.02.2022 5 Min.

Iedereen slaapt wel eens te weinig.

Je wordt moe wakker, je voelt je niet fit tijdens de dag, en je hebt een slecht humeur. 🥱

Af en toe slaaptekort hebben, is het helemaal niet zo erg.

Chronisch slaaptekort kan echter grote mentale en lichamelijke gevolgen hebben.

Hier moet je dus zo snel mogelijk actie op ondernemen! 🏃‍♀️

In deze gids leggen wij jij daarom alles uit over de oorzaken van slaaptekort, slaaptekort symptomen, en wat je kan doen om dit te voorkomen of verhelpen.

Slaaptekort

Slaaptekort symptomen, oorzaken en oplossingen

  • Slaaptekort symptomen en gevolgen: slechte concentratie, vermoeid uiterlijk, verzwakt immuunsysteem en een grotere kans op ziektes.

  • Slaaptekort oorzaken: stress, alcohol/drugsgebruik, lichamelijke klachten en een verstoorde biologische klok.

  • Slaaptekort oplossingen: rust en regelmaat, sporten en vermijd zo veel mogelijk digitale apparaten. Zorg er bovendien voor dat je op een kwalitatief goed matras en kussen slaapt die passen bij jouw slaaphouding.

Slaaptekort symptomen

First things first: heb jij last van slaaptekort? Hier kom je makkelijk achter.

Heb je namelijk één of meer van de volgende slaaptekort symptomen, dan kun jij wellicht wel wat meer slaap gebruiken.

  • Veel gapen
  • Concentratieproblemen
  • Moeite om je ogen op te houden
  • Trage reactiesnelheid
  • Brain fog
  • Bleke huid
  • Hoofdpijn
  • Prikkelbaar

Sommige van deze symptomen merk je vooral als je geconcentreerd ergens mee bezig bent.

Zo merk je wellicht dat je reactiesnelheid minder is als je autorijdt (bekijk ook eens deze interessante studie over de symptomen en gevolgen van slaaptekort tijdens autorijden).

Andere slaaptekort symptomen zijn constant aanwezig, zoals moeheid, bleke huid en/of hoofdpijn.

Tip: CBD olie kan een behulpzaam middel zijn om de lengte en de kwaliteit van de slaap te verbeteren!
CBD olie tegen slaaptekort
CBD olie, bijvoorbeeld deze Nordic Oil, is een handig hulpmiddel tegen slaaptekort.

Wat is chronisch slaaptekort?

Er is een groot verschil tussen kortdurend slaaptekort en chronisch slaaptekort.

Bij kortdurend slaaptekort is er sprake van een tijdelijke vermindering van de kwaliteit en/of lengte van je slaap. Dit houdt gelukkig niet lang aan.

Bij chronisch slaaptekort spreken we van langdurig slaaptekort.

Mensen die hier last van hebben slapen soms wel maanden of jaren minder dan dat ze eigenlijk nodig hebben.

Heb ik een chronisch slaaptekort? De symptomen.

Een chronisch slaaptekort uit zich op verschillende manieren. Er zijn een aantal veelvoorkomende (heftige) symptomen waar je op kunt letten.

#1 Regelmatig ziek zijn

Ben je regelmatig ziek? Dan duidt dit op een verminderde weerstand. Chronisch slaaptekort kan hier een grote rol in spelen.

Langere tijd te weinig slapen kan namelijk leiden tot een mindere weerstand en dus vaker ziek zijn. 🤒

#2 Niet meer merken dat je moe bent

Het niet meer merken dat je moe bent, of het normaal vinden dat je uitgeput bent, is ook een veelvoorkomend symptoom bij chronisch slaaptekort.

Wie lange tijd te weinig slaapt, raakt er namelijk aan gewend om chronisch vermoeid te zijn.

#3 Het hebben van een 'uit-knop'

Veel mensen die chronisch vermoeid zijn, kunnen zich over hun vermoeidheid heenzetten.

Ze hebben een zogenaamde mentale 'uit-knop' die ze in kunnen drukken wanneer het niet uitkomt om moe te zijn.

#4 Buikproblemen

Buikproblemen - denk aan obstipatie, opgeblazen gevoel of diarree - kunnen zowel een symptoom als een oorzaak van chronisch slaaptekort zijn.

Je buik en je hersenen zijn namelijk nauw met elkaar verbonden en kunnen wederzijds zowel een positieve als een negatieve invloed op elkaar uitoefenen.

In de wetenschap wordt deze buik-hersen connectie ook wel de hersen-darm-as (brain-gut axis in het Engels) genoemd.

Wat zijn de oorzaken van slaaptekort?

Veel mensen hebben last van slaaptekort. Het is eerder uitzondering dan regel om de gewenste 7 à 8 uur per nacht te slapen.

Maar wat zijn precies de oorzaken van dit wijdverbreide slaaptekort? We bespreken 3 mogelijkheden.

#1 Stress

De grootste oorzaak van slaaptekort is stress.

Stress kan veroorzaakt worden door veel factoren. Mensen zijn druk met werk of studie, zitten in financiële moeilijkheden of hebben familieproblemen.

Dit helpt absoluut niet bij heht hebben van een kwalitatief goede nachtrust.

#2 Cafeïne, alcohol of drugsgebruik

Ook het regelmatig gebruiken van cafeïne, alcohol of drugs kan leiden tot minder slaap.

Vooral het gebruik van cafeïne in de namiddag en avond kan bij sommigen ertoe leiden dat ze moeilijk in slaap vallen.

Tip: vervang je koffie eens door decafé en je zwarte of groene thee door rooibos! Dit scheelt aanzienlijk in de caffeïne inname.

#3 Lichamelijke klachten

Daarnaast hebben mensen met lichamelijke (pijnlijke) klachten moeite om de hele nacht door te slapen.

Vooral rugklachten, nekpijn en stijve benen zijn bekende slaapverstoorders.

Al deze oorzaken kunnen ertoe leiden dat jouw lichaam minder ontspannen is en jij hierdoor een minder goede nachtrust hebt.

Het gevolg? Slaaptekort.

Gevolgen slaaptekort

Bewust minder slapen

Het kan natuurlijk ook zijn dat je er zelf voor kiest om minder te slapen. Zo hou je meer tijd over voor je hobby’s, vrienden en familie of voor je werk.

Bovendien is slaaptekort ook erg afhankelijk van het type slaper dat jij bent.

Sommige mensen zijn namelijk zogenaamde ‘kortslapers’ (onder andere Donald Trump en Mozart staan/stonden hier bekend om), terwijl anderen meer uren slaap dan gemiddeld nodig hebben.

Kort slapen is echter niet voor iedereen weggelegd. De meeste mensen hebben gemiddeld 7 tot 8 uur slaap per nacht nodig.

Het is dus belangrijk om voor jezelf uit te vinden hoeveel slaap jij nodig hebt. Zo kun jij ervoor zorgen dat je geen slaaptekort opbouwt.

Maar wat gebeurt er eigenlijk met je lichaam en geest als je een slaaptekort hebt?

Heeft slaaptekort gevolgen? En wat zijn slaaptekort symptomen? Wij leggen het je uit. 👇

Slaaptekort gevolgen

Slaaptekort kan zowel kleine als grote gevolgen hebben voor je lichaam en je gesteldheid.

Door goed en genoeg te slapen kan je lichaam en geest zich herstellen en opladen.

Slaap je te weinig, dan kan dit negatieve gevolgen hebben.

Van welke slaaptekort symptomen jij last hebt, is over het algemeen afhankelijk van hoe lang jij al te weinig slaapt.

We hebben het voor het gemak ingedeeld in 3 categorieën: korte termijn, middellange termijn en lange termijn.

Gevolgen slaaptekort: korte termijn

Met korte termijn bedoelen we 1 tot 3 nachten. Dit zijn dan de gevolgen van een slaaptekort:

  • Verminderde cognitieve en emotionele vaardigheden

  • Verminderde concentratie

  • Geheugenverlies

  • Stemmingswisselingen en prikkelbaar

  • Slechtere sport- en werkprestaties

  • Groter risico op het gebruik van drugs, alcohol en cafeïne

Gevolgen slaaptekort: middellange termijn

Met middellange termijn bedoelen we 3 tot 7 nachten. Dit zijn dan de gevolgen van een slaaptekort:

  • Verzwakt immuunsysteem

  • Groter risico op infecties

  • Je herstelt minder snel van lichamelijke klachten of griep

Gevolgen slaaptekort: lange termijn

Met lange termijn bedoelen we weken, maanden, jarenlang te weinig slapen.

Een langdurig slaaptekort kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid:

  • Beroertes

  • Hartklachten

  • Morbide obesitas

  • Diabetes

Als je langere periodes moeite hebt met genoeg slapen, dan noemen we dit ook wel een chronisch slaaptekort.

Chronisch slaaptekort kan erg gevaarlijk zijn, omdat je gewend raakt aan de negatieve gevolgen.

Zo vind jij het opeens het heel normaal dat je vermoeid op je werk zit. Of denk je er niet bij na dat je slechte humeur wel eens met slaaptekort te maken kan hebben.

Voorkom dus ten allen tijde chronisch slaaptekort!

Gevolgen slaaptekort bij kinderen

Ook bij kinderen en jongvolwassen kan slaaptekort veel problemen opleveren.

Volgens deze Nederlandse wetenschappelijke studie kan slaaptekort, afhankelijk van de leeftijd van een kind, verschillende gevolgen hebben.

Zuigelingen, peuters en kleuters:

  • Hersenontwikkeling wordt geremd

  • Groeiachterstand

  • Lichamelijke klachten zoals benauwdheid

  • Minder goede band met ouders

  • Grotere kans op het ontwikkelen van ADHD

Gevolgen slaaptekort bij kinderen

Schoolkinderen:

  • Slaaptekort kan bij schoolgaande kinderen dezelfde gevolgen hebben als bij kleine kinderen

  • Bovendien kan slaaptekort leiden tot leerproblemen en leerachterstand

Adolescentie (pubers):

  • Ook bij deze groep kan slaaptekort leerproblemen veroorzaken

  • Het is bewezen dat pubers die eerder naar bed gaan, eerder opstaan en minder lang uitslapen in het weekend, betere cijfers halen.

  • Bij slaaptekort is de kans op verkeersongelukken aanzienlijk groter

Hoe kan ik slaaptekort oplossen?

Er zijn veel manieren om slaaptekort tegen te gaan.

#1 Overdag sporten

Dit maakt je lichaam moe, waardoor jij makkelijker in slaap kan vallen. 🏃‍♂️

Doe dit niet ’s avonds, want dan is je lichaam nog te actief.

#2 Gebruik minder digitale apparten

Zorg er bovendien voor dat jij minimaal een uur voor het slapengaan al je digitale apparaten aan de kant legt (laptop, telefoon, televisie).

Door het blauwe licht dat deze apparaten uitstralen komen je hersenen niet in de ruststand. Dit maakt het moeilijker om in slaap te vallen.

Tip: overweeg eens een blauw licht filter bril te gebruiken tijdens het werken achter je laptop!

#3 Rust en regelmaat

Ook rust en regelmaat is erg belangrijk om slaaptekort tegen te gaan.

Slaaptekort oplossing: routine

Bouw voor jezelf een slaaproutine in: ga op dezelfde tijden naar bed, en probeer op dezelfde tijden wakker te worden. Zo kan jouw lichaam wennen aan het slaappatroon.

Na verloop van tijd zul je merken dat je een stuk betere nachtrust hebt!

Een handig hulpmiddel bij het rustig wakker worden is een wake up light.

In plaats van dat je abrupt uit je slaap wordt gehaald door een hard geluid, maakt een wake up light je geleidelijk wakker met behulp van licht en eventueel zachte natuurlijk geluiden.

Bekijk eens dit artikel over de beste wake up lights van het moment.

Wil je meer tips over beter slapen, snel in slaap vallen en rustig wakker worden? In dit artikel geven wij 8 tips die jou kunnen helpen om in slaap te vallen.

#4 Een goed matras

Tot slot is het belangrijk dat jij een op een kwalitatief goed matras slaapt dat past bij jouw slaaphouding.

Zo voorkom je dat je lichamelijke klachten krijgt, waardoor jij jouw nachtrust verbetert.

Matrassencheck schrijft reviews over allerlei soorten en maten matrassen die verkrijgbaar zijn. Ons overzicht met de beste matrassen helpt je op weg.

#4 Een goed kussen

Het kan ook lastig zijn om een kussen te vinden die bij jou past.

Matrassenfabrikant Emma heeft hier een oplossing voor bedacht: het individueel aanpasbaar Emma Kussen, met verschillende lagen.

Ideaal voor mensen die de mogelijkheid willen hebben om de hardheid en dikte van een kussen aan te passen.

Conclusie: Slaaptekort

Slaap is nog steeds een ongrijpbaar fenomeen. Er is in de wetenschap (nog te) weinig bekend over verschillende aspecten van slapen.

Wel zijn wetenschappers het erover eens dat slaap letterlijk van levensbelang is.

Zoals we verteld hebben in dit artikel kunnen de gevolgen van chronisch slaaptekort zeer ernstig zijn.

De beste tip die wij jou kunnen geven is: hou jezelf in de gaten.

Heb je het idee dat jouw (lichamelijke) klachten het gevolg kunnen zijn van slaaptekort?

Probeer dan zo snel mogelijk één (of meerdere) van onze hierboven genoemde tips uit.

Zo hou jij jezelf gezond, en kun je vol energie aan elke nieuwe dag beginnen! 😊

Slaaptekort - Veel gestelde vragen

  • Wanneer is slaaptekort gevaarlijk?


    Slaaptekort is gevaarlijk als het leidt tot chronisch slaaptekort. Eén nachtje wat minder slapen is niet erg, maar als je maandenlang of jarenlang slecht slaapt, kan dit vervelende gevolgen voor je gezondheid hebben.

  • Wat kan slaaptekort met je doen?


    Slaaptekort kan verschillende gevolgen hebben. Je hebt vermindere concentratie, je bent prikkelbaarder, je kan angstig zijn, je hebt een bleke huid, je weerstand wordt minder en je bent vatbaarder voor ziektes.

  • Wat is te weinig slaap?


    Hier wordt nog veel over gediscussieërd binnen de wetenschap. Voor de meeste mensen geldt wel dat continue minder dan 6 uur slaap per nacht kan leiden tot chronisch slaaptekort. Lees er meer over in ons artikel over de ideale slaaptijd.

  • Is slaaptekort dodelijk?


    Slaaptekort kan op de lange termijn dodelijk zijn. Je weerstand wordt namelijk minder, je bent vatbaarder voor (chronische) ziektes en je algehele gezondheid gaat achteruit. Genoeg slaap krijgen is dus letterlijk van levensbelang!

  • Wat doet slaaptekort met je hersenen?


    Slaaptekort tast je hersenen aan. Verschillende studies laten onder andere zien dat je geheugen minder goed werkt, dat andere cognitieve functies in je brein minder goed worden uitgevoerd en dat je hongeriger wordt van slaaptekort wat op de lange termijn kan leiden tot obesitas.

  • Wat doet slaaptekort met je lichaam?


    Slaaptekort heeft verschillende gevolgen voor je lichaam. Zo is je reactiesnelheid trager, kun jij je minder goed concentreren, kan je buikklachten krijgen en kun jij je futloos voelen.

Robert

Een goede nachtrust doet wonderen. Door 's nachts heerlijk te slapen kun jij vol energie aan elke nieuwe dag beginnen. Ik help jou hier graag bij! Door het geven van tips, adviezen en informatie over alles wat met slaap te maken heeft, hoop ik dat jij zelf kan zorgen voor een fantastische nachtrust.

Dit kan ook interessant voor jou zijn…

Onze testen zijn subjectieve ervaringen van onze testpersonen, de beoordelingen zijn niet afkomstig van openbare instellingen. We zijn lid van het affiliate-programma van Amazon en verschillende matrasfabrikanten. Als u via onze affiliate links koopt die zijn gemarkeerd met "*", ontvangen we een kleine commissie die de aankoopprijs niet verhoogt.